Na co režisér Alfonso Cuarón sáhne, to se obvykle mění ve zlato. A teď se poprvé pustil do vlastního seriálu. Což by pro fajnšmekry měl být dostatečný důvod ladit Apple TV+, kde měl v pátek premiéru Dokonalý cizinec.

Byla to idylická plážová dovolená v Itálii, ale pak se něco stalo… Robert musel rodinu opustit dříve a jeho manželka Catherine zůstala s malým Nicholasem pár dnů sama. A tím se spustila série událostí, která zásadně zatočila hned několika osudy.

Ať už jste četli předlohu od Renée Knight, podle níž minisérie Dokonalý cizinec vznikla, nebo nikoli, seriál byste měli alespoň zkusit. Natočil ho mexický režisér Alfonso Cuarón, který si projekty pečlivě vybírá a šetří s nimi –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a tenhle se řemeslem na streamovací poměry rozhodně vyjímá.

Jistě proto, že filmařská kvalita v tvůrčím týmu je tady nevídaná. Jako by nestačilo jméno Alfonse Cuaróna, režiséra Potomků lidí, třetího (a nejlepšího) dílu ze série Harry Potter, oscarových děl Gravitace a Roma. S sebou si přibral svého tradičního, rovněž oscarového kameramana Emmanuela Lubezkiho a hvězdná sestava je i před kamerou.

Cate Blanchett hraje Catherine Ravenscroft, uznávanou investigativní novinářku a dokumentaristku, která proslula odhalováním různých skandálů. Jejího manžele Roberta představuje Sacha Baron Cohen; dohromady tvoří pár, kde to evidentně ideálně neklape.

Stoprocentní není ani vztah s jejich dospívajícím synem Nicholasem a křehkou rovnováhu se chystá narušit tajemný cizinec Stephen Brigstocke (Kevin Kline, další do oscarové partičky), který chce Catherine konfrontovat s její utajovanou minulostí.

Apple zkrátka má peníze a nebojí se je použít, protože jen z hvězdné záře by vám tady mohla jít hlava kolem. Se samotným seriálem už je to ale trochu komplikovanější.

Na ploše sedmi dílů vypráví v zásadě jednoduchý příběh, který se točí kolem pár postav a vrací se k několika zásadním událostem z různých úhlů pohledu. Aby tím vyplnil sedm kapitol, jede se rozvážným tempem, které může být pro některé diváky až příliš úmorné.

Tím spíš, že se stále vracíme do stejných prostředí a někdy je zjevné, k čemu postavy, potažmo děj směřují. Oscarový lesk to ale dokáže slušně zastínit: kamera Emmanuela Lubezkiho vás svádí si myslet, že se díváte spíše na biják než na televizní záležitost, a Blanchett by snad byla přesvědčivá i v roli Terminátora.

Dokonalý cizinec je přehlídkou převážně tragických charakterů pronásledovaných chybami minulosti, má melodramatický nádech, dost se tady posmutněle kouká do dáli, vzlyká a vzteká. Někdy je toho až moc, navíc si Cuarón trochu zbytečně pomáhá i hlasy vyprávěčů, ale důležité je v tomhle případě dílčí nedostatky překonat.

Cuarón ví, co vypráví, postupně zaplňuje skládačku, a když už si myslíte, že jste hru scénáře odhalili, přijde vždy nějaký nečekaný zvrat. A kdo se dokouká až do finále, rozhodně nebude litovat.

Apple zase ukazuje, že se přiblížil někdejšímu synonymu quality TV v podání HBO, neboť tahle minisérie působí, jako by vypadla ze stejné stáje jako Mělas to vědět nebo Bludné kruhy. Na stále poněkud nevýrazné streamovací platformě Dokonalý cizinec spíše zapadne, což je škoda.

Jeho největší slabinou totiž je, že zcela nenaplnil očekávání, která našlapaná sestava vyvolávala. Přesto je vedle Vládců nebes, Slow Horses či Nedostatku důkazů dalším důkazem, proč si streamovací platformu Applu předplatit.