Praha a turismus je téma náročné a pro obyvatele metropole někdy palčivé. Na jedné straně jsou ekonomické výhody, které návštěvníci městu přinášejí, atraktivita města v zahraničním kontextu. Přehlížet ale nelze nevkus, profit za každou cenu, devastaci kulturního dědictví.

Jana Adamcová, místopředsedkyně Prague City Tourism, umí spojit byznysové příležitosti, které návštěva českého hlavního města nabízí, s úctou k jeho obyvatelům i památkám. Navíc ve vizuální podobě, která odpovídá současným trendům. Na pohled drobná štíhlá žena je hybatelkou zásadních změn.

Za Prague City Tourism stojí řada menších i větších projektů, které pozitivně ovlivňují pobyt turistů i život Pražanů samotných.

Úspěchem je nejen skutečnost, že zastupitelstvo hlavního města před několika málo dny schválilo strategii cestovního ruchu „S respektem k Praze“ pro následující tři roky, ale také například uniformy pro pracovníky v turistických a informačních centrech.

Oblečení vytvořila rodinná dílna Schindlerova pletárna. „Povedlo se nám to díky odpovědnému zadání veřejné zakázky, kdy jsme zohlednili i jiná kritéria, než je cena,“ říká Jana Adamcová. Momentálně ale žije projektem, v jehož rámci po třech letech vývoje spouští pilotní provoz největšího destinačního portálu v Praze.

„Jedná se o velmi komplexní záležitost, kdy na webu prague.eu máte možnost nejen plánovat návštěvu ve městě a sdílet ji s ostatními, ale také se obsah proměňuje podle toho, z jaké země uživatel webu pochází.

Kromě příběhů a fenoménů z hlavního města, na kterých se podílela Akademie věd, nabízí jednoduchou orientaci pro návštěvníky s různými typy hendikepů, AI zde sbírá zpětnou vazbu, web se dá personifikovat a nabízí nejen kulturní, ale také gastronomické tipy.

„Zároveň je to skvělé spojení s byznysem, protože zde máme systém i pro naše B2B partnery, kdy mají přesný náhled náhled na komunikaci nabídek, fakturaci provizí,“ vysvětluje Jana Adamcová.

V příštím roce se pod taktovkou Prague City Tourism promění také roh Rytířské, kde vznikne nové informační centrum a stejný osud čeká i Petřínskou rozhlednu a Colloredo-Mansfeldský palác. Dalším krokem bude zvelebení prostoru za Staroměstskou radnicí.

„Trápí nás ale, a v tom nejsme nijak jedineční, že jsme závislí na národní regulaci. Jako město o tom nemůže Praha rozhodovat sama. Se stejným problémem se potýká i Barcelona nebo Amsterodam,“ vypočítává Jana Adamcová.

Doplňuje ale, že momentálně je ve třetím čtení novela vyhlášky, kde se může konat veřejná sbírka ve městě.

„Znamená to, že řada organizací, které považujeme za takzvané šmejdy, protože kryjí tržním řádem zakázaný prodej jako veřejnou sbírku, už pak nemohou nabízet své služby třeba na Staroměstském náměstí. Věříme, že jsme dobrý partner pro město a společnými silami bude Praha opravdu kultivovaným městem bez turistických pastí,“ dodává Adamcová.