Někdo by řekl, že to byl jen jeden z desítek filmů, které jste letos na karlovarském filmovém festivalu mohli vidět. Krátkometrážní snímek The Shift dánské režisérky Amalie Maria Nielsen, který popisuje komplikovanou cestu za hledáním vlastní identity, byl však víc než to.

V necelých dvaceti minutách koncentruje nevídané množství emocí a otázek, na které nejsou odpovědi. Jeho tvůrkyně svým dílem na karlovarském festivalu zaujala natolik, že ji hlavní partner sekce, Allwyn Karla Komárka, posílá do Hollywoodu.

Říká o sobě, že ji baví psát o lidech, kteří bojují sami se sebou i s očekáváním společnosti. Mladou režisérku, která vyrostla jen se svou matkou na dánském ostrově Fyn, zajímá, jak v moderním světě chápou lidé vlastní hranice, intimitu nebo sexualitu. Krátkometrážní snímek, který uvedla v rámci Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, v sobě tohle všechno spojuje.

Jeho příběh se točí kolem Milo, jedné z obyvatelek domova pro problémové dívky. Zatímco její vrstevnice bojují převážně se svým problematickým chováním, Milo zde svádí mnohem větší boj – za zdmi ústavu se snaží projít tranzicí.

Amalin film, který zkoumá pojetí sebe sama i vlastní genderové identity byl na letošním Berlinale, jednom z nejprestižnějších evropských festivalových ocenění vůbec, nominovaný v rovnou dvou kategoriích, v sekci určené filmům pro děti a mládež a v sekci oceňující kinematografii s queer tematikou.

V rámci karlovarského filmového festivalu se dánská režisérka stala jednou z desítky mladých režisérů, nominovaných v rámci Future Frames, programu, který festivalovému publiku představuje krátké a středometrážní filmy studentů a absolventů filmových škol.

Cílem programu je podporovat nadějné evropské režiséry a v rámci festivalu funguje už téměř dekádu. Letos se však k programu připojila sázková skupina Allwyn miliardáře Karla Komárka, a zavedenou sekci podpořila stipendiem do Hollywoodu. Letošní vítězka je tak vůbec první evropskou režisérkou, která díky karlovarskému festivalu zamíří až do kalifornského centra kinematografie.

„Jsem získáním stipendia zaskočena i poctěna zároveň a chci za tuhle jedinečnou životní příležitost poděkovat. Možnost sdílet tady v Karlových Varech zkušenosti s tolika talentovanými režiséry byla ohromně inspirující,“ reagovala Nielsen na získání stipendia.

Podle Kryštofa Muchy, výkonného ředitele Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Varu, díky podpoře společnosti Allwyn může karlovarský festival pomoct k nastartování kariéry nadějných režisérů a pokračovat tak v dlouhodobé strategii objevování a podpory nových filmařských osobností.

Kromě samotné cesty se navíc všichni účastníci programu Future Frames, kterého se v minulosti účastnili například světoví filmaři Felix van Groeningen, Tim Sutton nebo Jasmila Žbanić, účastní mentorských programů, školení a networkingu ve filmové branži.

Právě propojení s ostatními talentovanými režiséry má podle Amalie Marie Nielsen obrovskou přidanou hodnotu. Samotnou cestu do Hollywoodu, kde sama projde dalším mentoringem, ale nebere na lehkou váhu.

„Jsem nadšená, že budu moci odcestovat do Los Angeles, abych se tam učila od těch nejlepších filmařů. Zároveň si uvědomuji a jsem ráda, že tak budu moct reprezentovat evropský film ve světě,“ uzavírá nadějná režisérka.