Dlouhé roky se věnoval oboru, který by sotva mohl být odlišnější: rekrutování IT specialistů. Pak se ale Daniel Leitner rozhodl si udělat parfumérský kurz a rozjet jako vedlejší projekt ambiciózní značku vůní, která funguje na ose Praha–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Paříž–⁠⁠⁠⁠⁠Grasse.

Jako freelancer v IT recruitmentu fungoval posledních šest let. Po nějaké době ale přišel moment, kdy mu došlo, že nechce zůstat pouze v jednom světě, a začal budovat vlastní projekt. „Nedělal jsem žádné průzkumy trhu ani propracovaný byznys plán. Věděl jsem jen, že chci, aby to bylo velké. Takže jsem se vrhl po hlavě do toho, co mě baví,“ vzpomíná Leitner.

Vůně ho fascinovaly odjakživa, sám nejvíce miluje, jakým způsobem dovedou svádět či vyvolávat emoce. Preferuje sladké, originální a gurmánské vůně, v nichž je něco návykového, co jej donutí přivonět znovu. V jeho sbírce ale nikdy nenajdete svěží citrusovky, ze kterých podle svých slov vždycky cítí hlavně sprej na toalety.

Oficiální launch jeho značky Ourte proběhl loni 14. listopadu, samotný brand včetně počátečního nápadu ale Leitner budoval intenzivně tři roky. Do povědomí (a nosů) zákazníků se značka dostává zejména od začátku tohoto roku. 

Vzhledem k tomu, že se Leitner rozhodl věnovat niche parfémům, což je velmi specifické odvětví parfumerie, se potřeboval v oboru co nejlépe zorientovat. Absolvoval proto online kurz z vyhlášené parfumérské školy v Grasse, kde se učil rozpoznávat přibližně 110 základních vonných složek. 

Následně nafasoval boxy s esencemi, míchal vlastní kompozice, dělal blind testy, zkoumal složení parfémů a studoval celý proces vývoje. „Chtěl jsem si být jistý, že když tvořím svůj brand, dělám to se vší precizností a citem pro detail. Ourte dokonale vystihuje mé největší vášně: sex, jídlo a orient. Taková značka mi na trhu chyběla,“ vysvětluje. 

Jeho vášeň ho zatím stála zhruba milion až milion a půl korun, které do rozjezdu vložil ze svých zdrojů. O zapojení investora neuvažoval a hodlá to tak nechat i do budoucna, protože absolutní svoboda je pro něj k nezaplacení. 

Jako každý začínající podnikatel si vše z velké části řeší osobně. Úplně sám na to ale Leitner naštěstí není. Úzce spolupracuje s fotografem, grafikem, s manufakturou v Grasse i týmem francouzských parfumérek ze studia Flair Paris.

„Je pro mě obrovská čest mít podporu parfumérů, kteří dělají světově známě niche brandy jako třeba BDK Perfumes, Versatille Paris, Obvious, Sora Dora a podobně,“ říká. 

Celý proces výroby parfémů Ourte je poměrně náročný a zahrnuje vývoj samotné vůně, přípravu v manufaktuře, filtraci, první propojování vonných esencí a finální maceraci neboli zrání parfému. To vše navíc probíhá mezi Prahou, Paříží a Grasse. 

„Proč? Protože si přeju jen to nejlepší. Nejlepší parfuméry, nejlepší kvalitu olejů, nejlepší výrobní know-how. Každá vůně musí stát prostě za to,“ doplňuje. 

Daniel Leitner
info Foto se svolením Ourte

Ačkoli vývoj i výroba procházejí zkušenýma rukama, Leitner je prakticky u všeho, co se zrodu parfému týče. Od prvotní myšlenky až po schválení celého konceptu. Je navíc velký detailista a experimentátor. Takže než se výroba dostane do poslední schvalovací fáze, proběhne spoustu testování, změn i kombinací. 

V tomto ohledu ale rozhodně na chvíli zapomeňte na trendy vůně s popisky typu „krásná květinková vůně s dřevitými tóny“. Ourte vás potěší minimalisticky laděnými lahvičkami s provokativním obsahem. 

Na což ostatně odkazuje název první kolekce Olfactory Orgy, která obsahuje tři delikátně dekadentní parfémy: Skin Fetish, Inner War a Cripsy Porn. Můj osobní tip je právě poslední zmíněná vůně. Svádivá kombinace kokosu, kafe, oříšků, davany, vanilky, karamelu nebo třeba rumu představuje sladkou jízdu s příjemně přidrzlým finišem. 

Pro opepření je součástí také kastoreum dodávající parfému určitou míru živočišnosti a rozbíjející sladké tóny. Původ esence je trošku kontroverzní, pochází z bobrů. Přesněji jsou to výměšky z jejich (análních) pachových žláz. Jsou však vyrobené synteticky.

„Všechny parfémy jsme designovali v konceptu Vers | Genderless – což znamená, že neděláme škatulky, pro koho je vůně určená. Už dávno neplatí – a vlastně nikdy neplatilo –, že kytky a růžová jsou jen pro holky a dřevo jen pro kluky,“ míní Leitner. 

Zajímavé je také to, že každý parfém, který se může pochlubit koncentrací vonných extraktů dosahující aktuálně 34 až 35 procent, je jinak barevný. Zvolený odstín (momentálně fialový, červený a zlatavý) vždy symbolizuje klíčové vonné ingredience v parfému. 

Vůně jsou dokonale plné a dlouhotrvající. Navíc je lze mezi sebou libovolně kombinovat, takže si každý může vytvořit svůj vlastní unikátní blend. 

Ačkoli Leitner nedělá kompromisy při výrobě, snaží se zároveň udržet ceny v rozumné hladině kolem tří tisíc korun. Na otestování si můžete pořídit set tří vzorečků, současně k nim dostanete refund voucher. Cena vzorečků se vám pak odečte od částky za celý padesátimililitrový flakon.

„Kvalita je špičková, na ničem jsem nešetřil. Vím, že bych klidně mohl účtovat mnohem víc, ale to není můj cíl. Nechci, aby si lidi kupovali vůni za šest tisíc a pak si ji šetřili na ,speciální příležitosti‘. Lepší je, aby si ji užívali každý den a bez výčitek,“ zmiňuje. Pokud vám vůně nesedne, můžete ji tak poslat zpět.

Ourte chce skrze parfémy ukazovat úplně nové zážitky. „Jak by voněl takový blackout po hotelové orgii? To je taky něco, na čem teď pracujeme, ale bude to běh na dlouhou trať,“ prozrazuje Leitner.

Dalším cílem je rozšířit už existující portfolio retail spoluprací s obchody nejen v Praze, ale třeba i ve Zlíně. V jednání je také jeden obchod mimo Česko. „Ourte nikdy nemělo být jen lokální záležitostí, pracuju na tom, aby byl brand na světové scéně a aby si naše vůně našli lidi, kteří se nebojí cítit něco jiného, ať jsou kdekoli,“ dodává Leitner.